۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۸۱۴۷۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 8 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 82 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 850 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 660 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 82 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 441 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 688 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 850 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  580 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 383 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 920 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 139 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 582 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

بیشترین رشد روزانه شاخص بورس در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 952میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 207میلیارد تومان در بیش از 528هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 30هزار و 131واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 139هزار و 479واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع ملی مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، تولیدی فولاد سپید فراب کویر و سرمایه‌گذاری استان خوزستان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی متعادل و مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص‌های قیمت (وزنی ــ ارزشی) 7807واحد، کل (هم‌وزن) 2462واحد، قیمت (هم‌وزن) 1590واحد، شاخص آزاد شناور 32517 واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 26881 و 44387واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 289میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 26میلیارد تومان در 286هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 149واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 732واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب و بیمه پاسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، شیرپاستوریزه پگاه گلستان و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

کدام استان بیشترین تورم را دارد؟

طبق برآوردهای آماری مرکز آمار در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (100=١٣٩٥) به 308,4 رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با ٣.٩ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمانشاه با 0.١ درصد می‌باشد. هم‌چنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان‌های همدان و اردبیل با 0.٣ درصد کاهش است.

در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٦.٩ درصد می­ باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٥٥.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٦ درصد) است. هم‌چنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای کشور به عدد ٤١.0 درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٦.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٧.٥ درصد) است.

خانوارهای شهری

در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (100=١٣٩٥) به 304,9 رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان با ٣.٤ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی با 0.١ درصد می‌باشد.

همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ بوشهر با 0.٣ درصد کاهش است. در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٦,١ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان (٥٥.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٥ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای شهری به عدد 40.5 درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٦.0 درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ قم (٣٧.٤ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=١٣٩٥) به ٣٢٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان هرمزگان با 5.0 درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با 0.٢ درصد می‌باشد.

همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ همدان با 0.٩ درصد کاهش است. در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥١.0 درصد می­ باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ ایلام (٥٩.0 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.0 درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٣.٢ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ همدان (٤٩.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان های­ سیستان و بلوچستان و گیلان (٣٨.٣ درصد) است.

 

ستاد ملی کرونا کلیات وام ودیعه مسکن را تصویب کرد

محمد اسلامی با اعلام تصویب کلیات طرح افزایش و تداوم وام ودیعه مسکن در ستاد ملی کرونا، اظهار کرد: ارایه وام ودیعه مسکن که در سال گذشته توسط ستاد ملی کرونا مصوب و در کل کشور اجرایی شد در اینکه جابه‌جایی مستاجران کاهش چشمگیری داشته باشد بسیار موثر واقع شد.

وی ادامه داد:انتظار می‌رود تا با این مصوبه مردم مراعات حال یکدیگر را در این ایام که همه‌گیری کرونا وجود دارد، داشته باشند تا همه با هم از این بحران عبور کنیم.

وی با اعلام این‌‌که در ایام همه‌گیری کرونا بسیاری از موجران و مالکان، اجاره بها را افزایش ندادند، توضیح داد: در بخش‌هایی مشکلاتی بین موجران و مستاجران وجود داشت که شوراهای حل اختلاف به آنها رسیدگی کرد. در عین حال، شوراهای حل اختلاف خلاف مصوبه ستاد ملی کرونا، حکم به تخلیه را صادر نکرده اند.

 

جزئیات پیشنهادات خودروسازان برای قیمت‌گذاری محصولات خود

حجت الله فیروزی در خصوص جزئیات جلسات متعدد خودروسازان با کمیسیون صنایع مجلس که به منظور بررسی قیمت خودرو برگزار می شود، گفت: در طول این جلسات ما مطالبه جدی مردم و نگرانی کمیسیون صنایع مجلس از قیمت گذاری خودرو را اعلام کردیم. اما همچنان خودروسازان تاکید دارند که قیمت گذاری ها متناسب با هزینه های تمام شده آنها نبوده و در روند تولید هر روز با زیان روبرو می شوند.

وی با اعلام اینکه در همین رابطه کمیسیون صنایع مجلس از خودروسازان خواست تا کتباً آنالیز قیمت تمام شده محصولات خود را به کمیسیون ارائه دهند، افزود: در هفته گذشته انالیز قیمتی محصولات خودروسازان به کمیسیون ارائه شده و قرار است این هفته این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در نامه کتبی خودروسازان، محاسبات آنالیز قیمتی انواع خودرو نشان می دهد شرکت ها در هر خودرو 20 تا 30 میلیون تومان ضرر می دهند. البته این رقم هنوز مورد موافقت ما نیست بلکه باید این آنالیز قیمتی را مورد بررسی قرار دهیم.

فیروزی با بیان اینکه این جلسات با حضور رئیس شورای رقابت برگزار می شود، گفت: آقای شیوا محاسبات خودروسازان در قیمت تمام شده را قبول ندارد و معتقد است با توجه به محاسبات شورای رقابت این قیمت ها معقول نیست.

وی در ادامه صحبتهای خود با اعلام اینکه در روند جلسات کمیسیون صنایع با خوروسازان چندین پیشنهاد برای موضوع قیمت گذاری خودرو مطرح شده است، گفت: پیشنهاد مشترک وزارت صمت و خودروسازان این است که وزارت صمت خودروهای سواری تولید داخل را به دو دسته پر تیراژ و کم تیراژ با متقاضیان خاص تقسیم بندی کند  به نحوی که   در خودروهای پرتیراژ قیمت گذاری ها متناسب با قیمت تمام شده به اضافه 5 درصد سود با تایید وزارت صنعت انجام شود و در خودروهای کم تیراژ که متقاضیان خاص را دارند نیز قیمتگذاری به پیشنهاد هیئت مدیره شرکت خودروساز و تصویب وزارت صنعت صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: این پیشنهاد هنوز در کمیسیون صنایع مورد بررسی است و قرار است این هفته به جمع بندی لازم دست پیدا کنیم. البته خودروسازان مدعی‌اند که بازار صادراتی دارند و برخی خودروها را می توانند صادر کنند که کمیسیون صنایع هم با محور حمایت از تولید، از این موضوع استقبال کرد.

 با توجه به صحبت های این مقام مسئول در مجلس و کسب اطلاع از منابع آگاه بحث آزاد سازی قیمت خودروهای پر تیراژ در مراحل پایانی قرار داشته و با جمع بندی لازم به زودی اعلام خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات